Onze Missie

Geen enkele inwoner uit de Zwinstreek en West-Zeeuws-Vlaanderen bleef tussen 1940 en 1944 gespaard van repressie en ontbering. Deze zwarte periode in onze geschiedenis vormt het hoofdthema van het museum. Het is net deze fase uit ons lokaal verleden die we aan onze kinderen en kleinkinderen willen overdragen, in de hoop dat dergelijk oorlogsgeweld zich niet meer zal herhalen. De jeugd moet weten dat vrijheid een prijs heeft, een prijs die onze voorouders met harde munt betaalden. Vrijheid moeten we koesteren. Deze belangrijke boodschap van vrede en verdraagzaamheid wordt dagelijks meegegeven in het For Freedom Museum.

Geschiedenis

“Send it to Belgium, To Fred Jones. One day he’s going to start a museum, to tell our story. Why we came, why we bled and sacrificed our young lives!”

Dit waren de woorden van vele Canadese veteranen die meehielpen aan de opbouw van onze collectie.

1947

Dennis Jones, Normandië veteraan uit Crewe/Cheshire (UK) huwt met een meisje uit Knokke-Heist. Het militair uniform dat vader Jones droeg tijdens zijn huwelijk zal later het eerste uniform van de collectie vormen.

1984 - 1994

Danny Jones en Freddy Jones (zonen van Dennis Jones) organiseren samen met Patrick Tiersoonne drie unieke tentoonstellingen in het Cultuurcentrum Scharpoord in Knokke-Heist. Reizen naar het verre Canada werden samen met wijlen Constant Devroe (auteur van o.a. 'De laatste witte vlag') ondernomen om de bevelhebbers van toen te interviewen en zo de geschiedenis nog dieper te doorgronden.

2005-2007

Er wordt een locatie gevonden voor dit buitengewone project. De gemeentelijke school van Ramskapelle met bijhorend gemeentehuis uit 1876 wordt gerestaureerd. De indeling en opbouw van de verschillende scènes wordt toevertrouwd aan kunstenaar Pierre Verbreyt, een autoriteit op het vlak van museuminrichting.

25 april 2009

Opening van het For Freedom museum door Minister van Landsverdediging Pieter De Crem, Gouverneur van West-Vlaanderen Paul Breyne en Burgemeester Graaf Leopold Lippens.

Making of ... faces

Om onze uniformen te presenteren werd er gekozen om met mannequins te werken. 30 jaar verzamelen resulteerde in een 100 tal van deze creaties. Bij de meeste mannequins in ons museum, werden in de jaren twintig/dertig de hoofden uit was vervaardigd. Door hun glazen ogen en ingeplante haren krijgen ze een unieke uitstraling.

Wassen hoofden die soms in erbarmelijke toestand in het For Freedom Museum toekomen, worden door conservator Freddy Jones en mannequinstyliste Jacqueline Bronneberg met vakmanschap in ere hersteld. Zo krijgen de mannequins een tweede leven in ons museum.‘Was’ herstel je met ‘was’. Herstellingen van oren en neuzen gebeuren door druppelgewijs vloeibare was aan te brengen en vervolgens met een koffielepel, fijne mesjes en vooral de warmte van de handen een nieuw oor of neus te boetseren.